~~~~~~onze tuin op NUMMER 66~~~~~~

Mijn foto
Ik woon op het Noord-Limburgse platteland, waar ik op zolder mijn Ateljee heb. Daar krijgen mijn ideeën vorm. Ik snuffel graag op rommelmarkten en in kringloop winkels. Brocante en vintage, hebben mijn voorkeur. Ik maak met liefde, van oude waardeloze spullen, weer een mooi gebruiks of decoratief voorwerp. Maar ook van alles wat groeit en bloeit, daar kan ik intens van genieten !

woensdag 4 juni 2008

SLIMME KOOLMEES




...DIT ZIJN DE BLOEMEN VAN DE KIWI...DAT WE GEEN VRUCHTEN KRIJGEN VIND IK NIET ZO ERG,DE BLOEMEN EN HET BLAD ZIJN ZEKER DE MOEITE WAARD..........
IK ZAL HET VERHAAL NOG MAAR EEN KEER VERTELLEN......IN 1994 HEBBEN WIJ EEN KIWI GEPLANT...EEN ZELFBESTUIVER..GENAAMD...actinida chinensis -JENNY-....NA EEN AANTAL JAREN, KWAMEN ER MASSA'S BLOEMEN, MAAR GEEN VRUCHTEN....TOEN WE IN BELGIE OP EEN TUINBEURS WAREN, EN IN GESPREK KWAMEN MET EEN KWEKER....DACHT DE MAN ..DAT WIJ WEL EEN VROUWELIJKE PLANT ZOUDEN HEBBEN..AANGEZIEN WIJ DIE AL IN 1994 GEKOCHT HADDEN...EN VOLGENS HEM, WISTEN ZE IN DIE JAREN TE WEINIG VAN KIWI'S AF OM MET ZEKERHEID TE KUNNEN ZEGGEN,DAT 'T EEN ZELFBESTUIVER IS!!!
DUS GAF HIJ ONS DE RAAD, ER EEN MANNELIJKE PLANT BIJ TE ZETTEN...ZO GEZEGD, ZO GEDAAN...DEZE PLANT STAAT ER NU VOOR HET DERDE JAAR....MAAR NOG GEEN BLOEMEN....DUS 'T BLIJFT NOG STEEDS AFWACHTEN..........




WIJ HEBBEN ERG VEEL NESTKASTJES IN DE TUIN HANGEN... DE MEESTE ZELFGEMAAKT....DEZE HEEFT MIJN MAN GEMAAKT, NAAR EEN MODEL UIT EEN BOEKJE VAN VIVARA...BEDOELT VOOR EEN ROODBORSTJE..... MAAR DE KOOLMEZEN, DACHTEN DAAR ANDERS OVER... EN DEDEN EEN POGING OM HET HUIS TE KRAKEN...DAT GING NIET VANZELF...ZE KONDEN ER NIET INVLIEGEN...TELKENS 4 OF 5 KEER AANZETTEN..MEESTAL EEN NOODLANDING MAKEN OP HET DRINKBAKJE, WAT HIER HANGT...HET WAS EEN DRAMA... TOEN HEEFT MIJN MAN ER EEN LANGE SCHROEF IN GEDRAAID, ZODAT ZE DAAR EERST OP KONDEN GAAN ZITTEN...MAAR HET BLEEK NIET MEER NODIG...OEFENING BAART KUNST, HET LUKT ZE INTUSSEN, MEESTAL IN EEN KEER, OM ER IN TE VLIEGEN.......SLIM.......








..OOK AL REGENT 'T DAT HET GIET...HET KROOST WIL TOCH ETEN....DAN MAAR ACHTER DE SPINNEN AAN..VINDEN ZE OOK WEL LEKKER...




WIJ KOCHTEN OP DE BEURS, BIJ DE STAND VAN..VIVARA... EEN MOOIE KLOK GEVULD MET VET EN ZADEN VOOR DE VOGELS.... IDEAAL, VAN AARDEWERK, DUS ER KON NIKS NAT WORDEN....EEN DRAAD ER AAN GEMAAKT EN OP GEHANGEN! DE HELE WINTER HEEFT HET KLOKJE DAAR GEHANGEN, ERG MOOI, MAAR GEEN VOGEL DIE ER WAT UIT KREEG, AF EN TOE DEED ER WEL EEN,'N POGING,EN GING ER ONDERHANGEN,FLADDEREND MET Z'N VLEUGELS, EN VERTROK DAN WEER, ZONDER ETEN.DE KLOK WAS VEEL TE GLAD, ZE HADDEN GEEN HOUVAST !!!TOEN IK HET MOE WAS, HEB IK ER EEN DRAAD RONDOM HEEN GEMAAKT, EN NOG EENTJE DWARS ERONDER......DAARNA LUKTE HET DE KOOLMEES SNEL, OM ER WAT UIT TE HALEN........



......MET DE POOTJES DE DRAAD VASTHOUDEND......LUKT HET WEL.....EN NU RAAKT DE KLOK LANGZAAM AAN LEEG...........EN WIE ZEGT ER NU DAT VOGELS DOM ZIJN, EN ZICH NIET AANPASSEN, AAN DE VERANDERENDE LEEF OMSTANDIGHEDEN ??


VOOR WIE MEER INFORMATIE WIL
OVER VIVARA NATUURBESCHERMINGS
PRODUKTEN

www.vivara.nl

23 opmerkingen:

  1. Ja hoor, tuurlijk doen ze dat!
    En zoals je ziet, ze kiezen hun eigen weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. k ga zo ook es kijken of er bloemetjes in mijn kiwi zitten nog nooit gehad heb deze van de aldi zou tweeslachtig zijn maar k vraag t me af , maar inderdaad het blad is prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een slim beestje zeg nu heeft hij een onderkomen en drinken in de buurt hihi
    Wij hebben dat drinkesbakje ook maar hangt hier in de voliere.
    Mijn zus heeft ook een tweeslachtige kiwi en die heeft elk jaar vruchten (niet zo veel hoor en heel klein maar ze zijn wel erg lekker).
    groetjes Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. meid, wat enig weer, ik kan echt geneiten van die foto's. Wat is vivara? Is dat een soort beurs?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vivara is een site met natuurbeschermingsprodukten.
    Voor informatie en je kunt er produkten bestellen/kopen.
    Ze staan ook geregeld op beurzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oke, heb hem gevonden!!! zeg wat vind je van de muziek op men site? teveel van het goede?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. yep, ken ze, krijg je ook bij de betere tuingardens he? thank u voor de uitleg
    doeiiii

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je teveel nestkastjes hebt hangen komen ze ook niet hoor, hangt misschien te dicht op elkaar.
    Is wel geniete voor de koolmees en leuk zo'n nestje.
    Heb het niet gehad dit jaar helaas.
    Maar genoeg jonkies in de tuin, zaten in de gemeente struiken achter de schuur, je hoort ze volop piepen, zo leuk.
    Mooie serie en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Thea, Ik wist niet dat kiwi's zo mooi bloeien. Leuk idee, moet ik onthouden. We hebben vorig jaar een huisje opgehangen, maar nog geen "huurders". Misschien volgend jaar. Het lijkt erg op het huisje dat je man gemaakt heeft.
    Groetjes, Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hee, dat is een leuk logje naar een dag zwaar werken (heg knippen). Heb er van genoten. Ja de vogels. Vergis je maar niet. Ze zijn heus niet zo dom. En vooral de mees laat zijn fantasie goed werken en vind (bijna) overal een oplossing op.
    Wat bij jullie's vetklok scheelt is een stokje in het midden waar de mezen zich aan vasthouden kunnen. Maar dit probleem heb je goed opgelost met het draad.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Slimme vogeltjes zijn het Thea.
    Wie niet sterk is moet slim zijn zo dachten ze ook vast over.
    Wat geeft de kiwi prachtige bloemen. Dat alleen al is mooi en nu de kiwi's nog als je geluk hebt.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijke tuin met geweldige ontdekplekjes...
    Schitterende foto`s
    @ Die haan heb ik mezelf lekker cadeau gedaan op een kleine tuinfair :))
    Dag, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hè gezellig, ik heb weer even zitten genieten van je afgelopen logjes. . . .
    Ik vind het knap dat je die kleine vogeltjes zo goed op de foto krijgt, als ik maar voor het raam kom met mijn camera zijn ze al verdwenen, laat staan als ik naar buiten kom :-(
    Dat is denk ik een nadeel als je teveel in het buitengebied woont, daar zijn de vogeltjes minder tam.
    Lief van je dat je ze even geholpen hebt met die klok, die was echt te glad voor ze, leuk om te zien maar op zo'n manier doe je wel erg lang met de inhoud!
    Je zou natuurlijk op zo'n nestkastje kunnen zetten voor welke vogelsoort ze bestemd zijn, dan kunnen ze zich ook niet vergissen, of zouden ze niet kunnen lezen ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. je roodborsthuisje hangt te hoog , ze broeden namelijk heel dicht bij de grond , en in het struikgewas dus zou hem wat lager en verdekter ophangen , dan komt de roodborst misschien nog eens langs ;))
    mooie foto's heb je staan ...fijn weekend en groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Thea, ook wij hebben verschillende nest-kastjes hangen, maar er zit dit jaar alleen in de loods een roodborstje, die heeft een holte gevonden op de zolder, en komt ieder jaar terug !
    Vreemd hoe ze ondanks de herrie in die ruimte toch deze als veilig zien...
    Mooie foto's trouwens liefs van de andere Thea x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hee Thea, bij mij is weer de rust in de tent, vond het toch ook niks,hihi. fijn weekend meiske, geneiten want het wordt weer mooi weer..... zeggen ze. doeiiiiiii

    BeantwoordenVerwijderen
  17. jaja slimme beestej die koolmeesjes mar gelukkig is mama théa altijd op de loer om te zien of er niet iets of wat moet geholpen worden
    en wat de kiwis betrefd als je geen mannetje en vrouwtje naast elkaar hebt kan je geen vruchten kijgen je hebt misschien 2 mannetjes nu
    ik weet in elk geval dat ik de natuur altijd een handje heb geholpen en wij hebben altijd kiwis ( je hebt de foto's gezien hé nu zijn er dus al vruchten maar ze zijn nog te klein)
    ik neem een mannelijk bloempje (niet lachen hé) en bestuif zelf het vrouwelijke bloempje je bent wel een tijdje bezig maar het resultaat eijn toch kiwis hé
    dikke knuf meid!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hoi thea
    je heb er weer wat moois van gemaakt hoor.
    wens je een heel mooi weekend
    groetjes maria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoi
    ja de 2 de foto van onderen
    die plan heb ik gekocht.
    doeiiiiiiii maria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een leuk gezicht, die koolmeesjes die de klok leegsnoepen
    en wat slim van jou om er een draad te spannen.
    De kiwi heb ik nog nooit bloeiend gezien, maar ik vind hem prachtig.
    Fijn weekend gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hello Tea,
    What a nice season came in your garden!!
    I think someone can make garden book from your pictures. Here has rain season in Japan. But I hope I can find some beautful roses to upload my blog soon...rusc

    BeantwoordenVerwijderen
  22. kiwis's of niet thea de bloemen zijn een lust voor het oog weet ik uit ervaring.

    evenals de driftige koolmeesjes die af en aan vliegen...
    heerlijk om naar te kijken dat dan weer wel:))

    groetjes
    klaproos

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie foto's en knap dat het je gelukt is om de mezen zo goed in beeld te krijgen.
    Leuk dat je ook bij mij op bezoek bent geweest.
    Groetjes, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Hallo, ik vind het heel erg leuk als je een reactie achterlaat.
Lieve groetjes van Thea
Helaas krijg ik veel spam...vandaar tijdelijk weer de woordverificatie.