~~~~~~onze tuin op NUMMER 66~~~~~~

Mijn foto
Ik woon op het Noord-Limburgse platteland, waar ik op zolder mijn Ateljee heb. Daar krijgen mijn ideeën vorm. Ik snuffel graag op rommelmarkten en in kringloop winkels. Brocante en vintage, hebben mijn voorkeur. Ik maak met liefde, van oude waardeloze spullen, weer een mooi gebruiks of decoratief voorwerp. Maar ook van alles wat groeit en bloeit, daar kan ik intens van genieten !

maandag 4 mei 2009

KLIMBES......AKEBIA QUINATA


.........Een aparte maar weinig opvallende klimplant is de AKEBIA QUINATA........hij word ook wel klimbes of schijnaugurk genoemd ....... Het is een bladverliezende houtachtige slingerplant...... die bijzonder goed als klimheester voor een pergola kan worden gebruikt.......
De plant kan vrij groot worden en heeft daarom een stevige steun nodig.......
In zachte winters is de plant zelfs half groenblijvend......
Door koud weer krijgt het blad een mooie paarse gloed...........

Als de zomer zonnig lang en flink warm is
komen er vruchtenaan de plant.......
die een purperblauwe kleur hebben......
ze worden 5 tot 10 cm groot en zijn eetbaar.........
maar niet lekker........
zaaien lukt meestal niet .....
maar door afleggen kun je hem makkelijk stekken.......

De Akebia quinata heeft vijftallige..... handvormige bladeren......De afzonderlijke blaadjes zijn ovaal tot eirond.......kort gesteeld en voelen een beetje leerachtig aan........De ranken zijn violetbruin van kleur.
Vanaf het begin van de lente hangen de chocoladekleurige bloemen in kleine
lange trosjes vanuit de bladoksels naar beneden......Ze hebben geen kroonblaadjes ......en bevatten ook geen honing....... maar ruiken erg lekker
naar vanille....




.....De bloemen zijn eenhuizig.........De vrouwelijke bloemen staan aan de basis van de bloemtros.... Jonge planten moeten in strenge winters iets worden toegedekt
oudere planten zijn volledig winterhard.............
En als je hem toch moet snoeien.......gooi het snoeimateriaal dan niet weg......
maar draai er kransen van.......Het hout heeft een mooie diepbruine kleur.....en blijft veel langer mooi ....dan bijvoorbeeld het hout van de hop .....

11 opmerkingen:

  1. Grappig, vorige maand heb ik ook een akebia gekocht. Ik wilde er al langer een maar had geen geschikt plekje ervoor. Nu wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een prachtige plant,gaat hij net zo hard als de hop en zoveel.
    heb hem nooit eerder gezien.
    volgens mij heb jij gouden vingers,
    want het groeit en bloeit de pan uit, bij jou.
    liefs Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat is ie mooi, bij mij groeit die wel, maar ik zie nog geen bloemen, het lijkt ook wel of die van jou grotere bladeren heeft, maaaaar, hij is vol prachtig. liefs van mie , die een keidruk weekend achter de rug heeft. :00

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Owat mooi ; wat laat je ons weer genieten van je mooie foto's !
    Fijne dag , groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schitterend mooie plant!
    Vond ik van de kievitsbloemen trouwens ook. Ik heb 'm sinds vorig jaar ook in de tuin maar heppum nog niet terug gezien... Misschien nog te vroeg? Fijne dag, morgen wordt het geloof ik al weer beter. Gisteren hebben we coniferen gezet dus zo'n dagje regen had niet beter gekund. Liefs Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is wel een hele mooie klimmer, ik zal eens kijken of ik hem hier ook kan vinden, Mooi op de fote ook gezet trouwens
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had nog nooit van de plant gehoord, maar ze mag er best zijn is een mooie.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een pracht van een klimplant! Ik probeer zoveel inheemse planten in de tuin te gebruiken, maar voor dit buitenbeentje zou ik graag een uitzondering maken.
    Bedankt nog om m'n blogje hier te linken, supertof!!!
    Groetjes,
    Heike

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Thea, I miss akebia, so far I have not seen here yet. But your akebia have a special deep color, right? Wisteria started to bloom here.

    A big hug,
    rusc

    BeantwoordenVerwijderen
  10. thea wat is dit een pracht van een plant en de bloemen ook zo mooi van kleur!!!!!!!!!

    het is weer genieten in je tuin hoor!

    fijn weekend thea!


    gr. marja

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier alweer uitgebloeid. Het valt mij qua geur wel wat tegen jammergenoeg... Misschien dat we nog eentje kopen en dan op een ander plekje laten groeien. Die blaadjes zijn wel erg leuk en bloemetjes schattig!

    BeantwoordenVerwijderen

Hallo, ik vind het heel erg leuk als je een reactie achterlaat.
Lieve groetjes van Thea
Helaas krijg ik veel spam...vandaar tijdelijk weer de woordverificatie.