~~~~~~onze tuin op NUMMER 66~~~~~~

Mijn foto
Ik woon op het Noord-Limburgse platteland, waar ik op zolder mijn Ateljee heb. Daar krijgen mijn ideeën vorm. Ik snuffel graag op rommelmarkten en in kringloop winkels. Brocante en vintage, hebben mijn voorkeur. Ik maak met liefde, van oude waardeloze spullen, weer een mooi gebruiks of decoratief voorwerp. Maar ook van alles wat groeit en bloeit, daar kan ik intens van genieten !

woensdag 17 maart 2010

BOFFEN....



.........Een paar maanden geleden hadden we èèn weekje zonder sneeuw en ijs, en vroor het ook niet.....Ik weet het nog goed...het was op een zaterdag.....

...........Ik liep toen naar buiten...maakte een wandelingetje door de groenstrook....die hier om de hoek begint.....ik zocht wat mooie takjes om in een krans te verwerken......

.........Toen ik weer naar huis liep....viel mijn oog op een plant die onder het struikgewas stond.....de bladeren kwamen me wel erg bekend voor......ze waren gedeeltelijk afgeknaagd door de konijnen.......bij nadere inpectie bleek het te~gaan om een Helleborus Orientalis.........en nog niet zo'n kleintje.....6 forse knoppen zaten er al in.....

.......En ja hoor....het was er eentje........De vogels hadden zeker voor de verspreiding van de zaadjes gezorgd.....Terwijl ik terug naar huis liep dacht ik.....daar ga ik een keertje voor terug....ik steek hem uit....en plant hem in mijn tuin......Thuis gekomen maar meteen de schop gepakt....en samen met manlief de plant uitgestoken en in een grote pot gezet......

......En intussen zijn de eerste bloemen open.......wat een schoonheid......ik voel me echt een bofkont.......

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
.......GLÜCK HABEN.......
......... Vor einigen Monaten hatten wir eine Woche ohne Schnee und Eis und auch ohne frost.....Ich weiß es noch gut.....es war an einem Samstag.....Ich ging durch die Grünanlage hinter unserem Garten......auf der Suche nach ein paar schöne Zweige um in einem Kranz su verarbeiten.....Wieder auf dem Heimweg bemerkte ich eine Pflanze die unter den Büschen war..... die Blätter waren mir sehr vertraut......Sie wurden teilweise durch die Kaninchen gegessen......es schien mir ein Helleborus Orientalis.....und nicht klein.......sechs dicken Blütenknospen waren schon da.....Die Vögel waren sicherlich schuld an die Verteilung des Saatgut.......Zuhause habe ich sofort die Schaufel genommen und Zurück......zusammen mit meinen mann habe ich die Pflanze in einem großen Topf gestellt ............Und jetzt wo die ersten Blüten sich öffnen.......wow.....was fur einen Schönheit ...... Ich fühle mich wirklich ein Glückspilz .......

22 opmerkingen:

  1. Je bent zekers een bofkont,de helleborus is 1 van mijn favorieten,zo lief en prachtig de bloem,je kunt erook veel mee in huis en ja als ze het naar der zin hebben,zaaien ze zich uit,ik heb in mijn hobbytuin heel wat zaailingen opgepot en weggeven,je hebt er prachtige foto`s van gemaakt,fijne dag,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Thea het is hier helemaal lente. Wat heerlijk he om zo te genieten van de kleine kadootjes die de natuur ons geeft. Zo geniet ik iedere keer weer dat er een eitje ligt in het kippenhok. haha. Alsof mijn kippen de eersten zijn die eiren leggen. Ik las dat eiren duurder worden, nou ik heb er geen last van. Ik zit nu nog heerlijk te genieten van mijn koffie en ga daarna boodschappen doen. Ik wens je een hele fijne dag toe en o wat mis ik 'mijn'Limburg. Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto’s van de helleborus,wat een schitterend dankbaar plantje is het toch.

    een hele fijne (zonnige)middag,groetjes inka en andre

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Thea - wat luik en ik denk, dat dit plantje hel robust is.
    Schöne Geschichte und Du hast Glück gehabt, dass Du sie rechtzeitig entdeckt hast - vielleicht hätten die Konijnen sie sonst aufgefressen.
    Wuff und LG
    Aiko

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk dat is nou leuk als je zoiets langs de weg vind. Ik loop ook vaak te speuren langs de weg. En je ziet maar het levert toch maar wat moois op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schoonheid. Het is ongelofelijk dat de natuur dat maakt. Jij hebt nu de komende jaren plezier van een sterke plant. Ik vind het altijd lang duren voor een Helleborus het naar haar zin heeft in de tuin. Groeten, Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hay Thea,

    Geweldig mooi is deze plant met zijn beeldschone bloemen..
    Wat is het voorjaar toch genieten ...en als ik je tuin zie dan ben je een echte bofkont!
    Je fotos zijn prachtig..

    Liefs,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goeie morgen Thea. Ja dat is zeker boffen zo.n mooie bloem te vinden. En hij doet het geweldig. Leuk hoor. En we boffen nu met het weer ook. Gisteren er op uit geweest en vandaag gaan we ook weer en natuurlijk foto's maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie vondst. Geniet er van, want hij doet het goed.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja inderdaad
    je bent een bofkont
    en
    zien we elkaar tijdens de paasvakantie?????

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Thea..mal gut das Du sie ausgebuddelt hast..die Blüten sind toll.
    Ja, heute war Superwetter und ich habe 6 Stunden im Garten gearbeitet..nun meckert mein Rücken,der sich erst wieder daran gewöhnen muss:-))Liebe Grüße Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat kun je met recht een schoonheid noemen Thea.
    Pracht kleuren heeft deze en dan nog mooi ingelijst is het een beauty.
    Gr. Tinie

    Weer voor de 2x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gelukje om zo'n prachtige plant te vinden. Ze zijn echt wonderschoon.
    Hij is bij jou goed op z'n plek gekomen.

    Daag
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Inderdaad een mooie plant Thea. Soms kun je zomaar tegen zo'n geschenk aanlopen.
    Hier bij mijn tuin gaat het allemaal prima. Ben van de week echt serieus begonnen met het opruimen van de laatste dikke laag bladeren die uit zichzelf niet vergaat; binnenkort ga ik verder met het omspitten van steeds een stukje bloem- of groentebed. Voor aanstaande zaterdag ben ik opgetrommeld door de tuindersvereniging om mee te helpen bij de onderhoudswerkzaamheden; het seizoen is dus echt begonnen!
    Groetjes,
    Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Liebe Thea, die ist wunderschön. Was für ein toller Fund, zum Glück hast Du sie rechtzeitig ausgebuddelt.

    Liebe Grüße und ein schönes Wochenende, Bärbel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo liebe Thea,

    so ähnlich ist es mir in dieser Woche auch ergangen! Ich dachte schon, dass meine Helleborus, die ich so liebevoll eingepflanzt habe, über den Jordan gegangen wäre. Dann schaute ich genauer nach, und siehe da, sie zeigt neues Grün! Ich freu mich! Aber es wird noch dauern, bis sie ebenso schön aussehen wird wie deine Helleborus!

    Ich wünsche dir ein ganz schönes, erholsames Wochenende mit liebem Gruss, Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is die prachtig geworden Thea! Echt genieten hoor als zoiets zomaar 'aangewaaid' komt. Fijn week-end ☺ Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Thea,
    deine Christrose hat ja eine besonders schöne Färbung. Wie schön, dass du sie in einen Topf gesetzt hast.
    LG Anette

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja fijn ; heerlijk genieten !
    Fijne dag , groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. nog 2 weken
    ben je er klaar voor????
    tja sorry voor de tekst in het frans
    ik zou een vertaler moeten op mijn blog zetten maar weet niet hoe??????
    knufke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Liebe Thea,
    ja, Glück muss man haben - die Helleborus ist wunderschön - bildschöne Blüten sind das! :-)
    LG Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Thea,ik reageer even op je berichtje die je achter liet op mijn blog,heb je misschien tips voor mij over groenblijvers,want ik ben op zoek,maar wil geen struiken zoals coniferen en ook geen struiken die meters hoog worden,heb wel aan een rhodedendron,haha schrijf ik dat goed,gedacht,want ik wil zekers vogels in de tuin,ik ga eerdaags op zoek naar een bloeiende krentenboompje,fijne avond,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Hallo, ik vind het heel erg leuk als je een reactie achterlaat.
Lieve groetjes van Thea
Helaas krijg ik veel spam...vandaar tijdelijk weer de woordverificatie.