~~~~~~onze tuin op NUMMER 66~~~~~~

Mijn foto
Ik woon op het Noord-Limburgse platteland, waar ik op zolder mijn Ateljee heb. Daar krijgen mijn ideeën vorm. Ik snuffel graag op rommelmarkten en in kringloop winkels. Brocante en vintage, hebben mijn voorkeur. Ik maak met liefde, van oude waardeloze spullen, weer een mooi gebruiks of decoratief voorwerp. Maar ook van alles wat groeit en bloeit, daar kan ik intens van genieten !

donderdag 5 augustus 2010

ASCLEPIAS SYRIACA


..........Dit jaar staan er voor de eerste keer bloemen aan mijn Papegaaiplant....de Asclepias syriaca.....en dat is leuk om te zien.......De bloemen geven een bedwelmende geur af....zo trekken ze voldoende insecten aan voor de bestuiving......en dat is nodig anders krijgen we geen papegaaitjes......dat zou jammer zijn...want het is heel leuk om te zien hoe die aan de plant groeien........

......De planten zijn wel ontzettend hoog geworden.....ik denk wel 2 mtr.....ook zijn ze deels omgewaaid tijdens het noodweer en de windhoos die hier laatst voorbij trokken......

.......Maar met een stevige stok erlangs kwam gelukkig alles weer rechtop te staan.........en het groeit weer vrolijk verder.....Het zijn best wel aparte bloemen vind ik.....Ik zag al hier en daar wat kleins hangen.....dat moeten de papegaaitjes worden......De vruchtjes komen ondersteboven aan de plant te hangen...........reuze spannend...............................................................
............Kijk een doorschijnende Hortensia.....
....wat een beetje zonlicht al niet kan doen.........

........Onder het afdak van het tuinhuisje staat een tafeltje en daarop liggen uien en knoflook te drogen.....ook een paar sierpompoenen.....

......De vlinders Atalanta en Gehakkelde Aurelia gaan daar graag op zitten........

........Een keer zag ik een Hooibeestje rondfladderen......hij deed zijn vleugels niet open......later las ik in mijn vlinderboek dat ze dat zelden doen......hun vleugels openen.......

........Koolwitjes zie ik dit jaar erg veel in onze tuin....er staan koolplanten in mijn moestuin.....ik heb de indruk dat het daar mee te maken heeft.......


........In diesem Jahr gibt es zum ersten Mal Blumen an unseren Asclepias syriaca.....und das macht mir viel Spaß.......Die Blumen haben einen berauschenden Duft..... so ziehen sie genügend Insekten an für die Bestäubung......und das ist notwendig sonst wird es keine Papageien geben.....und dass wäre Schade......Die Früchte sehen aus wie kleine Papageien.....es macht so viel Spaß um zu sehen wie diese Pflanzen sich entwickeln......

........In diesem heißen Sommer gibt es viele Schmetterlinge zu bewundern.......Schmetterlinge lieben die Sonne......

16 opmerkingen:

  1. Hoi Thea,

    Wat een mooie foto's van je tuin. Die vlinders zijn erg fraai. Mooi hoor!

    Lekker genieten!

    Groetjes
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wunderschöne Bilder liebe Thea, herrliche Schmetterlingsaufnahmen, ich mag sie so gerne.

    Herzliche Grüße
    und ein schönes Wochenende
    wünscht Dir
    Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig allemaal Thea en de vlinders,echt top,sinds ik wat bloemen in de tuin heb,zie ik ze ook steeds meer en natuurlijk heel veel bijtjes,ik vind het super,je hebt het zoo schitterend op de foto gezet allemaal,ik wens je een fijn weekend,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Thea,ja er komen zeker klimmers tegen het hekwerk,maar ben aan het bedenken welke,ik twijfel tussen rozen,clematis,blauwe,witte of roze regen haha,het is zo moeilijk,oh ik zou dolgraag wat zaadjes willen,ze zijn zo prachtig,ik zocht je email,maar die kan ik niet vinden voor mijn adres,ik zie vele mooie posten die ik eerdaags eerst op mijn gemak ga bekijken,ik moet overal behoorlijk inhalen,maar ik zag bij vogeltjes en de eekhoorn,wauw,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's Thea, en wat leuk dat je een papagaaienplant hebt.
    Ik heb die ook eens gehad, maar nu niet meer, is waarschijnlijk ooit eens weggelopen.
    Ze ruiken zo ontzettend heerlijk, vooral 's avonds.
    Hier zijn ook veel vlinders dit jaar, het valt me gewoon op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heej Thea mooi tuinpost, wat zijn we toch bevoordeeld met zo'n eigen stukje grond waar we ons kunnen uitleven, de pagaaibloemen zijn prachtig en ik kan je enthousiasme helemaal voortsellen wanneer er voor her eerst bloemen aan zitten, de vlinders dwarrelen hier ook vrolijk rond ik zojuist het icarusblauwtje.
    Onze vlinderstruik heeft zijn witte bloemen bijna open is dat niet wat laat????????ik heb hem vorug jaar geplant.
    Ik ben benieuwd of dee vlinders lokt, ik heb genoten van je post een heerlijk weekend liefs irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gosh, what gorgeous pictures. You are GOOD! Love the flower with all the light underneath it which makes it glow.
    hugs for your efforts,
    Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Thea,

    Wat heb je een prachtige tuin!!! Er is zo veel te zien! En je maakt hele mooie foto's!!! Gewoon een genot om naar te kijken! Ik heb me opgegeven als je volger!!!

    Fijn weekend! Susan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Thea,
    danke für deinen Besuch in mein Blog!
    Deine Bilder sind wunderschön!
    LG Annely

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een prachtige papagaaienplant is dat.Prachtig!!

    een gezellig weekend wenst Lilly

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Thea, je vraagt je af hoeveel rozen we hebben, awel...dat zijn rond de 70 soorten, en ik ben nog maar aan 16 dus...
    En nee, we hebben geen park, maar onze tuin is wel redelijk groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo lieve Thea, bij ons heeft het ook wel flink geregend in de afgelopen tijd maar het zijn steeds maar kortdurende buien en daarna is het weer heerlijk. Vanmorgen regende het ook maar nu schijnt de zon al lang weer:-)
    Hoe kom jij aan je Duitse vertaling van je logjes? Maak je die zelf of laat je het vertalen door Google of iets dergelijks?
    Liefs Leonie
    http://www.tanteloe.com/Weblog

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's van de vlinders in je tuin Thea , ze kunnen zo in een boek !
    Lieve groet ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Daar fladdert ook het een en 't ander rond. Koolwitjes volgens mij zijn ze overal even talrijk. Hier ook en dat zonder kolen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Thea!
    Auch bei dir gibt es viele schöne Falter zu bewundern! Tolle Fotos zeigst du hier!
    Liebe Grüße aus Österreich!
    Verena

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie bijzondere plant Thea, had hem nog nooit gezien. Jammer dat hij niet makkelijk zaait

    BeantwoordenVerwijderen

Hallo, ik vind het heel erg leuk als je een reactie achterlaat.
Lieve groetjes van Thea
Helaas krijg ik veel spam...vandaar tijdelijk weer de woordverificatie.