~~~~~~onze tuin op NUMMER 66~~~~~~

Mijn foto
Ik woon op het Noord-Limburgse platteland, waar ik op zolder mijn Ateljee heb. Daar krijgen mijn ideeën vorm. Ik snuffel graag op rommelmarkten en in kringloop winkels. Brocante en vintage, hebben mijn voorkeur. Ik maak met liefde, van oude waardeloze spullen, weer een mooi gebruiks of decoratief voorwerp. Maar ook van alles wat groeit en bloeit, daar kan ik intens van genieten !

maandag 13 september 2010

ASCLEPIAS SYRIACA 2

.....De Asclepias Syriaca of Papegaaiplant....draagt dit jaar voor het eerst vruchten.......
......Der Asclepias Syriaca oder Seidenpflanze führt in diesem Jahr zum ersten mal Früchte.........

Die Blüten riechen sehr lecker....und locken viele Insekten........
...De bloemen ruiken ontzettend lekker en trekken massa's insecten aan......
.....De vruchten zien er uit als papegaaitjes of parkietjes.......vandaar de naam Papegaaiplant....
.........Die Früchte sehen aus wie Papageien oder Sittichen........

.....De planten zijn dit jaar meer als 2 meter hoog.....
........die Pflanzen sind jetzt mehr als 2 Meter hoch
...Het zijn winterharde planten....ze vermeerderen zich via wortelstokken.....ze kunnen zelfs gaan woekeren.......als ze het erg naar de zin hebben....Ze geven een soort melkachtig wit sap af als je eraan komt......Het melksap (de latex) bevat veel glucosiden.... waardoor de bladeren en de bast giftig zijn voor schapen......
......Jonge scheuten....bladeren en bloemknoppen zijn daarentegen wel eetbaar.....
Ook zaaien is mogelijk...maar erg moeilijk........
........Die Pflanzen sind winterhart....und vermehren sich durch Rhizome.......sie können sogar wuchern......





.........Het ziet best leuk uit...als je ze bijvoorbeeld aan een glas hangt.............Es sieht nett aus....Zum Beispiel....aufgehängt an einen Glas.....

22 opmerkingen:

  1. prachtige planten, prachtige foto's , mooi meid, grusse van mie
    janine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hihi wat een gurken over het randje!!
    leuk hoor! je moet er maar op komen!!
    en wat een prachtige plant is dit eigenlijk!
    fijne dag
    heerlijk droog nog even van de tuin genieten.
    lieve groetjes Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toll sehen die aus sind die denn winterhart oder muss man die reinholen.
    LG Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Thea, mooie foto's van uw zijde bloem.

    LG Waltraud

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's van al die mooie bloemen in je tuin!
    Groetjes
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig Thea je bent een echte tuinierster in hart en nieren, wat een gave bloemen en het zijn net vogels.
    de Groei en bloei avonden beginnen weer bijna bij ons ik heb er weer zin in, mooi lezingen met dia's
    maar het genieten in de tuin is nog niet voorbij he er is nog zat te beleven;-))
    liefs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er geweldig uit,wat lijkt dat goed he,te schattig gewoon,apart hoor zo`n plant,lieve groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. leuk... had ze al even niet meer gezien, die 'parkieten'
    Ze zijn uit de mode denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow! I've never seen those before. You have sume beautiful, unusual flowers in your garden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Thea het lijkt wel een lekkere cocktail zoals jij die vruchten aan het glas hebt hangen..zo leuk!
    De foto ervan is schitterend...de overige andere foto's ook!

    Liefs,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Thea,
    das ist aber eine sehr interessante und schöne Pflanze. Ich kannte sie noch gar nicht! Klasse! :-)
    LG Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige plant Thea, super mooie vruchten brengt deze voort.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Thea,
    eine sehr interessante Pflanze. Die kannte ich bis jetzt auch noch nicht.
    Wünsche dir eine schöne Woche.
    Liebe Grüße Dorothea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Thea; Bedankt voor al je leuke reakties op mijn blog!
    Wat heb JIJ een MOOIE tuin, zeg!
    Prachtig!
    Die papagaaienplant heb ik nog nooit gezien en van gehoord; Bijzonder....en erg grappig op zo'n glas.
    Nog veel tuinplezier!
    groetjes Van Fleur uit de POLDER
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi Tea kun je me zeggen hoe ik google translate op mijn weblog kan zetten , ik heb n.l een lezeres uit texas en een lezer ui engeland gr ina badankt , zou het heel erg fijn vinden als we zou willen helpen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Tha
    Ich kenne diese Seidenpflanze auch nicht. Die Natur erbringt oft schon wahre Wunder.
    Liebe Grüße Jutta

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Suche an exotic plant Thea and amazing fruit!

    I love the picture of themself Each side of the glass - They really do look like birds !

    Jeanne
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo thea,

    Wat een bijzondere plant! Het staat erg mooi in het glazen vaasje! ik lees dat je ook nog een tuinkasje hebt. Dat wil ik ooit ook nog graag.

    Liefs Pam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Liebe Thea,
    das ist eine sehr interessante und wundervolle Pflanze und eine tolle Dekoration!!

    ein schönes Wochenende wünscht Dir Traudi, die liebe Grüße hier lässt

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Thea,
    Wat een bijzondere plant! En wat geweldig dat hij nu zo bloeit! Ik hou van spectaculaire planten in de tuin.
    Wat leuk dat je een reactie hebt achtergelaten op de post La maison, on y va. Ik lees pas vandaag je reactie, omdat ik de Google functie 'reacties' nog niet zo heb uitgeprobeerd. Dus ik ben nu aan het teruglezen. Sorry!
    Ik ga eens even snuffelen op jouw blog! Leuk je gevonden te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Thea, die Papageienpflanze hatte ich von Susanna (Kuddelmudel) bekommen. Letztes Jahr gab es dann tatsächlich kleine Papageien. Nur dieses Jahr war nix, die ersten Austriebe wurden von den Schnecken verspeist und der Rest kommt leider nicht mehr zur Blüte. Vielleicht nächstes Jahr ?
    Liebe Grüße Monika

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ..Net of ze even stiekem komen lurken, nooit gezien. Wel leuk! Zag ook je trouwfoto's nog. Wat er ook gebeurd, deze raak je niet meer kwijt. Zou ik ook 's moeten doen.

    P.s. in de herfst is mijn tuin altijd een rommeltje omdat ik dan gewoon niet meer durf met die springende kikkers!

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Hallo, ik vind het heel erg leuk als je een reactie achterlaat.
Lieve groetjes van Thea
Helaas krijg ik veel spam...vandaar tijdelijk weer de woordverificatie.